فروشگاهی مرجع برای ارائه فایلهای نایاب

مرجعی کامل جهت معرفی و ارائه انواع فایلهای کاربردی در زمینه های کامپیوتر، معماری، کتاب و غیره

فروشگاهی مرجع برای ارائه فایلهای نایاب

مرجعی کامل جهت معرفی و ارائه انواع فایلهای کاربردی در زمینه های کامپیوتر، معماری، کتاب و غیره

آخرین مطالب
  • ۰
  • ۰

پروپوزال طراحی معماری پردیس فرهنگی اقامتی و سلامت سالمندان

پروپوزال ارائه شده در این بخش از پروپوزال آماده معماری متا دانلود با موضوع پروپوزال طراحی معماری پردیس فرهنگی اقامتی و سلامت سالمندان می باشد که با هدف الگوبرداری و افزایش بهره وری هر چه بیشتر شما عزیزان تهیه و تدوین گردیده شده است.

پروپوزال طراحی معماری پردیس فرهنگی اقامتی و سلامت سالمندان

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. گروه سنی که از آن به عنوان سالمند یاد میشود، دارای تعاریف مختلفی است. دانشمندان در تعریف علمی سالمند، با هم اختلاف نظر دارند. پیری شناسان می گویند:

سالمند کسی است که به دلیل کاهش توانایی و قدرت کار و بنیه ی حیاتی، برای برآوردن نیازهای حیاتی خود به توجه دیگران نیاز دارد. به طور کلی، تغییرهای فیزیکی جسم و روان همراه با افزایش سن، زمینه ی سالمندی را فراهم می آورد. برخی، آغاز آن را از 40 سالگی و گروهی دیگر، 70 سالگی دانسته اند. گروهی نیز با شمارش سن بازنشستگی، فاصله ی 60 تا 65 سالگی را سن سالمندی شمرده اند.

جعیت این گروه از نظر طولی و عرضی در حال رشد و گسترش است به طوری که در ایام قرن حاضر حدود 80% از جمعیت شصت سال به بالا در ممالکه توسعه زندگی خواهند کرد. درکشور ما همواره سالمندان از جایگاه خاصی بر مبنای احترام و اقتدار درجامعه برخوردار بوده اند؛ اما تغییرات دنیای امروز و جدا شدن افراد کهنسال از مرکز و هسته ی زندگی سبب فروپاشی این جایگاه وشکل گیری ذهنیت منفی نسبت به سالمندان شده است؛ سپردن سالمندان به سراهای سالمندان، انزوای آنها و انسداد پیوند بین نسل ها نتیجه ی این تحولات می باشد.

همان طور که می دانیم سالخوردگی دورانی اسـت کـه دارای برخـی ویژگـی هـای جسمی، اجتماعی و روانی است . یکی از این ویژگیها کاهش نسبی قوای جسمانی اسـت، بـه طوری که از 60 سالگی به بعد هر چه سن بالاترمی رود ، نیروهای جسمی فرد به نسبت رو بـه کاهش می گذارد (سلامت جسمانی ). بازنشستگی و از دست دادن موقعیتهای شـغلی دومـین ویژگی این دوران است، کاهش مسئولیتهایی که مرتبط با شغل و ارتباطات اجتماعی فرد بـوده اسـت نیز از جمله این ویژگی هاست (سلامت اجتمـاعی ).

ویژگـی دیگـری کـه در ایـن مرحلـه از زندگی مطرح است، تنهایی یا احساس تنهایی است. فرد سالخورده هر چند وقت یکبار شـاهد مرگ یکی از دوستان یا بستگان و آشنایان و همسن و سالان خویش است لذا هر روز بـیش از پیش احساس تنهایی بیشتری به او دست می دهد (سلامت روان). بسیاری از افراد سـالخورده بـه ویـژه افـرادی کـه بـا داشـتن پسـت های بـالا بـاز نشسـته می شوند و توان و امکان کار از دست آنها می رود ، احساس می کنند اقتدار خود را از دست داده اند و گونه ای افسردگی روانی و انزوا در عالم تنهایی به ویژه برای افـرادی کـه از کـار و فعالیت خود بازنشسته شده اند به سراغشان می آید.

به طور کلی افراد سـالخورده بـه دشـواری مـی توانند خود را با شرایط دوران از کار افتادگی تطبیق دهند، از این رو غالباً احسـاس تنهـایی و بی هدفی می کنند. یکی از مسائل سالمندان که در قرن حاضر مورد توجه سازمانهای بین المللی است بالا بردن سطح کیفیت زندگی آنان می باشد. کیفیت زندگی یک وضعیت رفاهی است که مشتمل بر دو بخش است:

  1. توانایی انجام فعالیتهای روزمره که همان سلامت جسمی ،روانی و اجتماعی است.
  2. رضایت از سطوح عملکرد ،کنترل و درمان بیماری

در واقع یکی از شرایطی که احتمالا تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی سالمندان دارد جایی است که آنها زندگی می کنند در خانه خود یا مراکز نگهداری.

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385 حدود7.3 جمعیت‌ کشور بالای 60 سال سن داشته‌اند و سالمند محسوب می شدند؛ محیط هایی که بتوانند با در نظر گرفتن ناتوانایی های ذهنی و جسمی به خارج شدن از سالمندان از محیط خانه آنها را از زوال روحی و جسمی دور کرده و نتایج مثبت این سرزندگی را در تمام سطح جامعه به نمایش بگذارند تحت بررسی می باشد.

به این ترتیب که رهایی آنها از بند افسردگی و مشکلات جسمی نتیجه ی بی فعالیتی و به انزوا رفتن سالمندان است. این مراکز را میتوان در زمره مراکز حمایت از سالمندان قرار داد اما در این گونه از فضاها هدف حمایت از سالمندان نباید فقط افزایش امید به زندگی(طول عمر)در آنان باشد بلکه امروزه در جهان،مفهوم سالمندی پویا مطرح است یعنی با افزایش کمیت جمعیت‌ سالمند،کیفیت زندگی آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

پردیس سالمندان، پَردیس در زبان فارسی نامی بوده برای باغ‌ هایی بزرگ و جنگل مانند در زمان ساسانیان و اشکانیان که در آنها جانوران گوناگونی آزادانه زندگی می‌کردند. در دوران هخامنشیان و بعد از آن سرتاسر ایران پر بود از باغهای بزرگ و باشکوه، به گونه ای که گزنفون نیز چندین بار از آنها یاد می کند. این باغها که در روزگار خود بی نظیر بود در دیگر تمدن های بزرگ سابقه این چنانی نداشت و توجه مردم بسیاری از نقاط جهان را جلب می کرد. بر معنای آن در سایر زبانها که معنایی همسان بهشت پیدا کرده در زبان فارسی به معنای محوطه های باغ مانند می باشد؛ شاید ریشه انرا باید در معماری امروز در طراحی پردیس دانشگاه تهران که توسط معمار فرانسوی آندره گدار انجام شد جستجو کرد. هنگامی که این معمار برای طراحی اقدام کرد با توجه به شناخت مناسبی که از معماری ایرانی داشت در مراحل اجرایی دستور به کاشت نهال درختان بلند و سایه گستر چنار در کنار مسیر داد و نام پردیس را بر آن نهاد؛ فضایی که در اروپا از آن به عنوان کامپوس یاد می شد.

ادامه مطلب ....

پذیرش انجام پروپوزال و سفارشات شما در متادانلود

متادانلود به عنوان مرجع پروژه های آماده معماری آماده پذیرش سفارش های شما در زمینه انجام پروپوزال معماری می باشد.

جهت خرید محصول مورد نظر، روی لینک پروپوزال طراحی معماری پردیس فرهنگی اقامتی و سلامت سالمندان کلیک نمائید.

منبع: متادانلود

  • ۹۹/۰۲/۰۴
  • Majid Delavarpour

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی